Wersja Biuletynu Informacji Publicznej obowiązująca do 30 czerwca 2020 r. dostępna jest pod adresem:
https://bip.ugklodzko.nv.pl/m,3525,przedszkole-gminne-w-jaszkowej-dolnej.html
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Nazwa i siedziba: Przedszkole Gminne w Jaszkowej Dolnej z siedzibą
w Jaszkowej Dolnej 37, 57 – 312 Jaszkowa Górna.
Przedszkole jest placówką publiczną.
Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Kłodzko.
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Dolnośląski Kurator Oświaty.
§ 2.
Przedszkole działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r.1943 ze zm.).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r.59) - od 1 września 2017 r.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
( Dz. U.2017.60 ).
Rozporządzenia MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli ( Dz. U.2017. poz.649).
2. Aktu założycielskiego.
3. Niniejszego statutu.
§ 3.
Przedszkole pracuje w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach od 6.30
do 16.30. lub krócej w zależności od godzin pobytu zadeklarowanych przez rodziców w Informacji dla rodziców o zasadach pobierania opłat miesięcznych za korzystanie z wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Gminnym w Jaszkowej Dolnej w danym roku szkolnym zgodnie z projektem organizacyjnym zatwierdzonym przez organ prowadzący.
Dzienny czas pracy przedszkola, w tym 5 godzin dziennie na realizacje podstawy programowej wychowania przedszkolnego, ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej.
Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
Terminy przerwy w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora
i Rady Rodziców z uwzględnieniem aktualnych potrzeb środowiska.
Pracownicy wykorzystują urlop wypoczynkowy w okresie trwania przerwy wakacyjnej w przedszkolu, zgodnie z opracowanym planem urlopów.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach pracownik otrzymuje urlop w trakcie roku szkolnego.
§ 4.
Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
1) Gminę Kłodzko,
2) rodziców – w formie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu w czasie przekraczającym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie
z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
§ 5.
Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonej przez Ministra Edukacji Narodowej.
Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wynosi 5 godzin, od godziny 830 do 1330. Zasady oraz wysokość opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu ponad czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala organ prowadzący. Od rodziców dzieci 6-letnich nie pobiera się opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego.
Opłata, o której mowa w ust.2. naliczana jest na podstawie Informacji dla rodziców o zasadach pobierania opłat miesięcznych za korzystaniez wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Gminnym w Jaszkowej Dolnej w danym roku szkolnym.
Informacja przekazywana jest do podpisania przez rodziców pierwszego dnia nowego roku szkolnego. Wszelkie zmiany są możliwe po wprowadzenia aneksu do karty informacyjnej.
Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci przedszkolnych oraz pracowników w formie kateringu z Zespołu Żłobków Gminy Kłodzko – Żłobek Jaszkowa Dolna, zgodnie z zasadami ustalonymi przez Dyrektora Zespołu Żłobków.
Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu płatne są z dołu, w terminie do 15 dnia miesiąca następnego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie. Wpłaty dokonuje się na wskazane konto lub w kancelarii przedszkola.
W przypadku nieobecności dziecka zgłoszonej do godziny 700 rano przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową.
W placówce funkcjonuje elektroniczny system rejestracji pobytu dzieci w przedszkolu, na podstawie którego nalicza się opłatę za faktyczny pobyt ponad czas przeznaczony na realizację podstawy programowej. Rodzice zobowiązani są do każdorazowego odbijania karty przy wejściu i wyjściu z przedszkola. W przypadku niezarejestrowania wejścia/wyjścia naliczona zostanie odpłatność według godzin pobytu zadeklarowanych wInformacji dla rodziców o zasadach pobierania opłat miesięcznych za korzystaniez wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Gminnym w Jaszkowej Dolnej.
Rodzice zobowiązani są do poinformowania przedszkola o nieobecności dziecka. Zgłoszenie powinno nastąpić co najmniej jeden dzień przed nieobecnością.
Przedszkole organizuje nieodpłatne zajęcia religii. Nauka religii nie jest obowiązkowa. Dzieci nie uczęszczające na zajęcia religii mają zapewnioną opiekę innego nauczyciela.
Dzieci na wniosek rodziców mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych organizowanych przez przedszkole. Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględniają w szczególności potrzeby, zainteresowania i możliwości rozwojowe dzieci oraz zależą od wyboru rodziców.
Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, rytmiki, nauki religii, nauki tańca, zajęć korekcyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi 15 – 20 minut dla dzieci 3– 4 letnich i około 30 minut dla dzieci 5–6 letnich.
Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora jednostki. Zajęcia mogą być realizowane w czasie, w którym nie jest realizowana podstawa programowa wychowania przedszkolnego.
Dokumentowanie zajęć dodatkowych dokonuje się przez wpis do dziennika zajęć pozalekcyjnych.
ROZDZIAŁ II
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
Społeczny obszar rozwoju dziecka.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
Do zadań przedszkola należy :
* wspieranie wielorakiej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
* tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój , zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
* wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
* zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
* wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
* wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
* Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka,prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego,
Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
4. W przedszkolu organizowana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna zgodnie
z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno– pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu, polega
na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, wynikających w szczególności:
a) z niepełnosprawności;
b) z niedostosowania społecznego;
c) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
d) ze szczególnych uzdolnień;
e) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
f) z zaburzeń komunikacji językowej;
g) z choroby przewlekłej;
h) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom, dzieciom
i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
7. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne
i nieodpłatne.
8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
9. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, logopedzi i terapeuci pedagogiczni.
10. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
a) rodzicami dzieci;
b) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
c) placówkami doskonalenia nauczycieli;
d) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
e) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
11. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
a) rodziców dziecka,
b) dyrektora przedszkola,
c) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia
z wychowankiem,
d) pielęgniarki środowiskowej,
e) poradni,
f) asystenta edukacji romskiej,
g) pomocy nauczyciela,
h) pracownika socjalnego,
i) asystenta rodziny,
j) kuratora sądowego.
12. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z wychowankiem w formie:
a) zajęć rozwijających uzdolnienia;
b) zajęć specjalistycznych oraz innych zajęć charakterze terapeutycznym;
c) porad i konsultacji.
13. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów
i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
14. Nauczyciele lub specjaliści rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne dzieci, w tym zainteresowania
i uzdolnienia. W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną nauczyciel niezwłocznie udziela tej pomocy w trakcie bieżącej pracy
z dzieckiem i informuje o tym dyrektora przedszkola.
15. Wychowawca grupy lub dyrektor przedszkola planując udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracuje z rodzicami dziecka. O ustalonych dla dziecka formach, w okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor przedszkola informuje pisemnie rodziców.
16. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w przedszkolu, w tym ustalenie dla dziecka form udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane, jest zadaniem zespołu.
17. Wymiar godzin poszczególnych form udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dyrektor przedszkola, ustala biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które
w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
18. Formy i okres udzielania wychowankowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla dziecka.
19. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z przepisami.
§ 7.
3. Czas trwania zajęć opiekuńczo -dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi musi być
dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi od 15 do 30 minut.
§ 8.
1. Przedszkole zatrudnia nauczyciela wspomagającego.
2. Nauczyciel wspomagający w Przedszkolu realizując proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się kieruje się najskuteczniejszą formą pomocy specjalnej umożliwiającej dzieciom niepełnosprawnym maksymalną integrację społeczną jaką jest indywidualizowanie pracy wychowawczo - dydaktycznej.
3. Nauczyciel wspomagający jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb dziecka na podstawie zaleceń zawartych w orzeczeniu poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej specjalistycznej poradni.
4. Bezpośrednim przełożonym nauczyciela wspomagającego jest Dyrektor Przedszkola.
5. Nauczyciel wspomagający obowiązany jest do wykonywania swoich obowiązków w czasie i miejscu określonym przez Dyrektora Przedszkola.
6. Nauczyciel wspomagający ma obowiązek ścisłej współpracy z nauczycielami prowadzącymi daną grupę przedszkolną w celu ujednolicenia oddziaływań edukacyjnych.
7. Nauczyciel wspomagający współpracuje z innymi pracownikami pedagogicznymi oraz specjalistami.
8. Nauczyciel wspomagający stanowi wzór etyczny zgodnie z zasadami zawartymi w Kodeksie Etyki obowiązującym w Przedszkolu.
9. Nauczyciel wspomagający współpracuje z woźną/ pomocą nauczyciela w zakresie utrzymania ładu, porządku i estetyki we wszystkich pomieszczeniach, w których przebywają dzieci.
10. Jako członek Rady Pedagogicznej nauczyciel wspomagający ma obowiązek działać w zakresie przewidzianym statutem Przedszkola i regulaminem Rady Pedagogicznej.
11. Nauczyciel wspomagający ma obowiązek przestrzegać tajemnicy służbowej.
12. Nauczyciel wspomagający dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb każdego dziecka na podstawie zaleceń zawartych w orzeczeniu poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej specjalistycznej poradni.
13. Nauczyciel wspomagający w swej pracy:
1) stosuje zasadę stopniowania trudności;
2) włącza dzieci do zabaw i prac grupowych;
3) aktywizuje dziecko do jak najpełniejszego udziału w zajęciach i zabawach;
4) zapewnia pomoc dziecku niepełnosprawnemu w zakresie umożliwiającym mu przeżycie sukcesu;
5) stosuje zasadę nagradzania w celu wzmocnienia pozytywnego, wzbudzenia aktywności i motywacji;
6) zapewnia miłą i przyjazną atmosferę na zajęciach.
14. Nauczyciel wspomagający ustala wymagania edukacyjne dla każdego powierzonego mu dziecka, stosownie do jego możliwości, potrzeb, zainteresowań.
15. Nauczyciel wspomagający odpowiada za dobór treści z programu wychowania przedszkolnego, form i metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
16. Nauczyciel wspomagający prowadzi dokumentację każdego dziecka niepełnosprawnego, która obejmuje:
1) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinie, wskazania do pracy;
2) IPET;
3) zeszyt kontaktów z rodzicami;
4) opis metod i formy pracy z dzieckiem;
5) ogólne założenia do pracy rewalidacyjnej opracowane indywidualnie dla każdego dziecka niepełnosprawnego.
17. Nauczyciel wspomagający ma obowiązek systematycznego podnoszenia kwalifikacji poprzez różnego rodzaju kursy, konferencje, zebrania oraz fachową lekturę w celu stosowania aktualnej wiedzy na temat rodzajów i form niepełnosprawności oraz optymalnych sposobów i metod pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
18. Współpracuje z nauczycielami celem uzgodnienia sposobów prowadzenia rewalidacji indywidualnej.
19. Organizuje wewnętrzne doskonalenie zawodowe oraz doradztwo metodyczne dla początkujących nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi posiadającymi orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
20. Redaguje informacje o dzieciach dla potrzeb poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych instytucji.
21. Otacza wychowanków troskliwą opieką i czuwa nad ich bezpieczeństwem i zdrowiem podczas zajęć i zabaw w budynku Przedszkola oraz poza nim, podczas spacerów, wycieczek, itp.
22. Nauczyciel wspomagający życzliwie i podmiotowo traktuje każde dziecko.
23. Respektuje prawa dziecka i upowszechnia wiedzę o prawach dziecka wśród dzieci i rodziców.
24. Wykorzystuje czas pracy na wyłączną działalność z wychowankami.
25. Przestrzega obowiązujących w Przedszkolu regulaminów i instrukcji.
26. Nie pozostawia powierzonych dzieci bez opieki.
27. Pomaga powierzonym dzieciom w wykonaniu czynności samoobsługowych i załatwianiu potrzeb fizjologicznych.
28. Uczestniczy w uroczystościach, wycieczkach i przedsięwzięciach z dziećmi i na rzecz dzieci wynikających z przyjętego harmonogramu uroczystości i imprez przedszkolnych.
29. Współpracuje ze specjalistami świadczącymi w szczególności wykwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
30. Bierze czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacji jej postanowień i uchwał.
31. Zgłasza i eliminuje zagrożenia w budynku i na terenie Przedszkola mogące spowodować wypadek.
32. Nauczyciel wspomagający współpracuje z rodzicami:
1) przekazuje informacje dotyczące postępów w rozwoju dziecka;
2) informuje o trudnościach w pracy dydaktycznej oraz o zaburzeniach w zachowaniu,
3) udziela fachowych wskazówek dotyczących pomocy specjalnej i metod pracy z dzieckiem w domu;
4) kształtuje właściwe postawy rodziców wobec dziecka służące jego pełnej akceptacji;
5) włącza rodziców do współdziałania z Przedszkolem, specjalistyczną poradnią, aktywizuje do udziału wraz z dzieckiem w uroczystościach, wycieczkach.
33. Nauczyciel wspomagający realizuje zadania wychowawcze dbając w szczególności o:
1) dokładne poznanie każdego dziecka;
2) zintegrowanie grupy przedszkolnej;
3) uczenie dzieci tolerancji, wzajemnej pomocy;
4) atmosferę życzliwości i akceptacji dzieci niepełnosprawnych przez dzieci zdrowe.
34. Nauczyciel wspomagający realizuje innych zadania zlecone przez Dyrektora Przedszkola, a wynikające z bieżącej działalności Przedszkola.
§ 9.
1. Nauczyciel wspomagający ma prawo do:
1) wysuwania wniosków zmierzających do polepszenia pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej Przedszkola;
2) doboru i stosowania programów, form i metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi;
3) podejmowania konkretnych kroków zmierzających do polepszenia pracy Przedszkola;
4) podsumowania i oceniania całorocznej pracy Przedszkola;
5) omawiania i współdziałania w tworzeniu programów pedagogicznych Przedszkola;
6) wnioskowania do Dyrektora Przedszkola, Rady Rodziców, służby zdrowia i innych instytucji, o rozwiązanie problemów zdrowotnych, społecznych i materialnych swoich wychowanków;
7) uzyskania od Dyrektora Przedszkola i innych instytucji oraz osób wspierających pomocy merytorycznej i psychologiczno – pedagogicznej odnoszącej się do własnej pracy.
2. Nauczyciel wspomagający uprawniony jest do:
1) otrzymywania wynagrodzenia, na które składają się: wynagrodzenie zasadnicze i dodatki;
2) otrzymywania corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze i na zasadach określonych przepisami ustawy Karta Nauczyciela;
3) otrzymywania nagród jubileuszowych za wieloletnią pracę w wysokości i na zasadach określonych przepisami ustawy Karta Nauczyciela;
4) nieodpłatnego zaopatrzenia w środki ochrony indywidualnej zgodnie regulaminem wewnętrznym;
5) otrzymywania dodatkowego wynagrodzenia rocznego zgodnie z Ustawą o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej.
§ 10.
1. Nauczyciel wspomagający ponosi odpowiedzialność w szczególności za:
1) zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych dzieci;
2) przestrzeganie procedury postępowania po zaistniałym wypadku dziecka;
3) zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia Przedszkola przydzielonego przez Dyrektora, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia;
4) jakość i wyniki pracy opiekuńczej i wychowawczo-dydaktycznej;
5) efektywne wykorzystanie czasu pracy z dziećmi;
6) stałe doskonalenie umiejętności i podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
7) przestrzeganie zarządzeń Wójta Gminy Kłodzko, Dyrektora Przedszkola, instrukcji i poleceń wewnętrznych obowiązujących w Przedszkolu oraz regulaminu pracy i wszelkich przepisów w zakresie bhp i p. poż.;
8) powierzoną tajemnicę służbową.
2. Nauczyciel wspomagający ponosi odpowiedzialność z tytułu
1) powierzonego zakresu czynności;
2) ochrony danych osobowych dzieci i ich rodziców wynikająca z zakresu pełnionych obowiązków na stanowisku nauczyciela.
d) nauczyciel zobowiązany jest do pobrania pisemnych oświadczeń od rodziców lub prawnych opiekunów, kto jest upoważniony do odbierania dziecka z przedszkola,
e) nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, że nie jest on w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa, a także osobie będącej pod wpływem alkoholu. W przypadku podejrzenia, że osoba odbierająca dziecko jest pod wpływem środków odurzających lub
w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, personel przedszkola zatrzymuje dziecko
w placówce, powiadamia o tym drugiego rodzica/opiekuna. W sytuacjach konfliktowych spowodowanym powyższym podejrzeniem zawiadamia się policję. Dziecko nie może być powierzone opiece osobie, co do której istnieje wątpliwość czy jest w stanie zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo,
f) życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe,
g) dziecko należy odebrać z przedszkola do godziny ustanowionej w danym roku szkolnym. W przypadku nie odebrania dziecka do godziny ustalonej nauczyciel powinien niezwłocznie powiadomić rodziców o zaistniałym fakcie oraz zapewnić opiekę dziecku do czasu przybycia rodziców,
h) w przypadku, gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji
o miejscu pobytu rodziców, prawnych opiekunów, nauczyciel powiadamia o tym fakcie dyrektora przedszkola lub najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się
z rodzicami, prawnymi opiekunami,
i) z szatni do sali zabaw dziecko musi być odprowadzane przez rodziców. Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo dziecka od chwili przejęcia go od rodziców lub opiekuna
w przypadku dzieci objętych dowozem zamkniętym,
j) od chwili odbioru dziecka od nauczyciela oraz w drodze do i z przedszkola odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci ponoszą osoby je odbierające.
5. Nauczycielka może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi dziećmi.
6. W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu
na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
7. Dziecko przyprowadzone do przedszkola musi być zdrowe. Dzieci z widocznymi oznakami choroby będą przyjmowane do przedszkola tylko po przedłożeniu zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego, że choroba nie jest zaraźliwa dla innych oraz potwierdzającego brak przeciwwskazań do przebywania dziecka w placówce. W przypadku zachorowania dziecka na terenie przedszkola rodzice zostaną poinformowani o sytuacji telefonicznie
i zobowiązani będą do odebrania dziecka niezwłocznie z przedszkola. W przypadku zagrożenia życia dziecka przedszkole wzywa karetkę pogotowia przekazując dziecko pod opiekę lekarzowi równocześnie informując rodziców o zaistniałej sytuacji. Nauczycielka przebywa wraz z dzieckiem do momentu przybycia rodziców.
8. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie
w tym podawanie leków, poza udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach. Podanie leku dziecku przez nauczyciela może nastąpić jedynie w przypadku pisemnej zgody nauczyciela
i rodzica.
9. Przedszkole pełni funkcję doradczą, wspierającą działania wychowawcze rodziny (opiekunów), informuje na bieżąco o postępach dziecka, pomagając w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej.
10. Przedszkole zapewnia dzieciom i rodzicom pomoc psychologiczno-pedagogiczną polegającą na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci.
1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:
1) jednego nauczyciela w przypadku 6-godzinnego czasu pracy oddziału,
2) dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 6-godzinnego czasu pracy.
2. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ prowadzący.
3. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
4. Za bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć dodatkowych odpowiada osoba prowadząca je oraz wychowawca grupy zgodnie z przydziałem zakresu obowiązków, kwalifikacjami
do rodzaju prowadzonych zajęć.
5. Podczas imprez organizowanych przez przedszkole, w których biorą udział rodzice,
za bezpieczeństwo dzieci odpowiadają rodzice, prawni opiekunowie. W przypadku, gdy podczas uroczystości rodzice są gośćmi lub sprawują rolę opiekuna grupy opiekę ponosi przedszkole.
ROZDZIAŁ III
Organy przedszkola
§ 13.
1. Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola.
2) Rada Pedagogiczna.
3) Rada Rodziców.
2. Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
§ 14.
Dyrektor przedszkola
Kompetencje dyrektora przedszkola:
Dyrektor kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą przedszkola oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
sprawuje nadzór pedagogiczny,
sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
4) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom
w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
realizuje uchwały rady pedagogicznej w ramach jej kompetencji,
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola zaopiniowanymi przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
wykonuje inne zadania wynikające z innych przepisów szczególnych, np. współdziała
ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli
i pracowników nie będących nauczycielami, decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
b) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
c) występuje z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
dyrektor przedszkola w wykonywaniu swych zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami oraz organem prowadzącym przedszkole,
dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy
w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola,
dyrektor przedszkola ma możliwość wstrzymywania wykonywania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa, o ich wstrzymaniu dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny są ostateczne,
umożliwia nauczycielom ubieganie się o kolejne stopie awansu zawodowego,
stwarza warunki do wprowadzania innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz tworzenia programów nauczania,
rozpatruje skargi i wnioski zgodnie z przyjętą procedurą,
po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w przedszkolu zaproponowane przez nauczycieli programy wychowania przedszkolnego stanowiące przedszkolny zestaw programów wychowania, w całości uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego,
prowadzi i archiwizuje dokumentację przedszkola, gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach,
przygotowuje arkusz organizacji przedszkola i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
podejmuje decyzję o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z listy wychowanków w czasie roku szkolnego, skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej,
współdziała z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla wychowanków i ich rodziców,
odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
powołuje Komisję Rekrutacyjną.
Rada Pedagogiczna
Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie realizacji jego zadań statutowych, zadań dotyczących wychowania, kształcenia i opieki.
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora przedszkola, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku rady zgodnie z regulaminem rady.
Do kompetencji rady pedagogicznej należy:
podejmowanie uchwał w sprawie planów pracy przedszkola;
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, statutu placówki, po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców;
podejmowanie uchwał w sprawie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
podejmowanie uchwał w sprawie skreśleń z listy dzieci przyjętych do przedszkola w sytuacji: agresywnego zachowania dziecka, zagrażającego bezpieczeństwu pozostałym wychowankom, z tendencją do autoagresji, mimo zastosowania poniższej procedury:
- konsultacje z rodzicami,
- konsultacje i terapia w specjalistycznych instytucjach,
- konsultacja z dyrektorem,
- nie wywiązywania się rodziców z obowiązku terminowego regulowania opłat za wyżywienie i godziny ponadprogramowe określone w Informacji dla rodziców o zasadach pobierania opłat miesięcznych za korzystanie z wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Gminnym w Jaszkowej Dolnej.
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
projekt planu finansowego przedszkola;
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac, zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych;
propozycje dyrektora przedszkola dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych.
Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola oraz jego zmiany.
Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora.
W przypadku określonym wyżej organ uprawniony do odwoływania zobowiązany jest przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od daty otrzymania wniosku.
Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków.
Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane; osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
Rada Rodziców
Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w nowym roku szkolnym.
Rada Rodziców może występować do rady pedagogicznej, organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
Kompetencje Rady Rodziców:
Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola,
przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola informacji o udzielanej pomocy na rzecz placówki oraz działalności finansowej rady rodziców,
udział przedstawicieli rodziców w komisji konkursowej powołanej w celu wyboru dyrektora,
przedstawianie opinii na temat oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty, kontraktowego i mianowanego za okres stażu,
W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności rady.
Dyrektor umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz przedszkola.
Dyrektor pomaga w organizacji spotkania przedstawicieli organów przedszkola.
Sposoby rozwiązywania sporów:
w placówce załatwia się wszelkie spory z zachowaniem drogi służbowej,
zasady rozwiązywania sporów między organami przedszkola określają przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego,
wszystkie organy przedszkola współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia
i wychowania dzieci.
d) liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli,
e) ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
5. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
6. Ramowy rozkład dnia określa: czas przyprowadzania oraz odbierania dzieci, godziny posiłków, czas realizacji 5 godzin podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla każdego oddziału.
7. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
8. Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 75.
W przedszkolu organizowane są oddziały zbliżone wiekowo.
Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
sale zajęć dla poszczególnych oddziałów,
jadalnię,
pomieszczenia administracyjno - gospodarcze (gabinet dyrektora, pomieszczenie gospodarcze, pokój socjalny),
szatnię dla dzieci,
gabinet logopedy i psychologa,
ogród rekreacyjny.
11. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego
z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
12. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
13. Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa
i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, stanu zdrowia i sprawności fizycznej. Szczegółową organizację zajęć poza terenem przedszkola określa Procedura spacerów i wycieczek organizowanych przez Przedszkole Gminne w Jaszkowej Dolnej.
14. Nauczyciele organizują zajęcia kierowane i niekierowane wspierające rozwój dziecka biorąc pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze, w tym przygotowujące do nauki pisania i czytania.
15. Rozwijanie naturalnych obszarów rozwoju dziecka odbywa się poprzez zabawę, zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym powietrzu .
16. Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, który da dzieciom poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
17. Nauczyciele realizują podstawę programową zgodnie z warunkami i sposobami jej realizacji określonymi przepisami prawa.
2. Dziecko, któremu z ważnych przyczyn odroczono realizację obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż o jeden rok.
§ 20.
3. Rodzice dzieci przyjętych do przedszkola corocznie składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w tym przedszkolu w terminie 7 dni poprzedzający termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego.
Osoby niebędące obywatelami polskimi są przyjmowane do przedszkola na warunkach i w trybie dotyczącym obywateli polskich.
Postępowanie rekrutacyjne do przedszkola przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora przedszkola, której zadaniem jest:
• ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych,
• sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.
2) nieobecności dziecka ponad jeden miesiąc bez poinformowania przedszkola o przyczynie nieobecności,
3) ze względu na zachowanie dziecka uniemożliwiające zapewnienie jemu lub innym dzieciom bezpieczeństwa i niepodjęcie przez rodziców współpracy zmierzającej
do rozwiązania problemu lub gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji.
2. W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy wychowanków w sytuacji opisanej w ust.1 pkt 1,3 dyrektor zobowiązany jest podjąć następujące działania:
1) zaproponować rodzicom i dziecku odpowiednią pomoc,
2) poinformować ustnie rodziców/opiekunów o zamiarze skreślenia dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola,
3) wysłać do rodziców pismo informujące o naruszeniu zapisów statutu listem poleconym
za potwierdzeniem odbioru,
4) wyznaczyć dodatkowy termin (14 dni) do uregulowania opłat,
5) zawiadomić organ prowadzący o zaistniałym problemie oraz zamiarze skreślenia dziecka
z listy przedszkolaków.
§ 22
1. Do przedszkola nie przyjmuje się dziecka zakaźnie chorego lub z widocznymi objawami choroby( np. zakatarzenie, przeziębienie, kaszel ). Dzieci te nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi.
2. W przypadku zachorowania dziecka na terenie przedszkola, nauczyciel niezwłocznie powiadamia o tym rodziców, których obowiązkiem jest odebranie dziecka z przedszkola w najkrótszym czasie po otrzymaniu informacji o stanie zdrowia dziecka.
ROZDZIAŁ V
Wychowankowie Przedszkola
§ 23.
a) obowiązek rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym,
w którym dziecko kończy 6 lat.
b) przez niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej
50 % obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu.
c) niespełnienie obowiązku odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Rodzice mają prawo do:
zapoznania się z realizowanym programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy dydaktyczno-wychowawczej w danym oddziale,
uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat rozwoju i postępów edukacyjnych swojego dziecka,
uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je
w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać,
uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w przedszkolu w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
obserwowania zajęć prowadzonych w przedszkolu, po uprzednim umówieniu się
z nauczycielem lub dyrektorem przedszkola,
wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu
i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo, radę rodziców.
§ 25.
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu,
2) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
3) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
4) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez upoważnioną przez rodziców lub osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
5) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
6) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
7) informowanie o chorobach przewlekłych zagrażających życiu dziecka i postępowaniu
w stanach krytycznych (alergia, dychawica oskrzelowa, choroby serca, cukrzyca itp.),
8) zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,
9) wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
Za zniszczone przez wychowanków mienie przedszkola odpowiedzialność materialną ponoszą jego rodzice. Rodzice zobowiązani są naprawić zniszczone mienie lub pokryć koszty jego naprawy albo koszty zakupu nowego mienia.
Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
zebrania grupowe,
konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem,
kąciki dla rodziców,
zajęcia otwarte,
olimpiady,
uroczystości przedszkolne,
festyny plenerowe,
wycieczki,
warsztaty.
ROZDZIAŁ VII
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 31.
W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Do zakresu zadań nauczycieli należy:
planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującą podstawą programową wychowania przedszkolnego i wybranym programem wychowania przedszkolnego, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
codzienne przygotowywanie się do pracy z dziećmi,
wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
ukształtowanie u dzieci gotowości do podjęcia nauki w klasie I szkoły podstawowej,
prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
przeprowadzenie w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna),
przygotowanie do dnia 30 kwietnia danego roku szkolnego informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole dla dzieci 6- letnich,
stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu
w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp. Nauczyciel jest zobowiązany natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa,
współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska
o estetykę pomieszczeń,
współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania
i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających
w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,
realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki,
doskonała znajomość podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz zapoznanie się z podstawą programową w zakresie pierwszego etapu edukacyjnego,
współdziałanie z nauczycielami w zakresie planowania pracy wychowawczo– dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci,
współpraca z nauczycielami zajęć dodatkowych,
szanowanie godności dziecka i respektowanie jego praw.
3. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązków, o których mowa w art. 6 ustawy Karta Nauczyciela.
4. Nauczyciel współpracuje z rodzicami organizując spotkania w celu wymiany informacji oraz ujednolicenia oddziaływań wychowawczych dzieci.
5. Pracownicy obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci. Odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu
i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.
§ 32.
1. Do odpowiedzialności i obowiązków nauczycieli prowadzących zajęcia dodatkowe należy:
1) planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć z dziećmi oraz odpowiedzialność za ich jakość merytoryczną i metodyczną,
2) rozpoznawanie potrzeb, możliwości, zdolności i zainteresowań dzieci,
3) dokumentowanie zajęć,
4) informowanie rodziców o zadaniach realizowanych podczas zajęć z dziećmi,
5) przestrzeganie przepisów bhp, higieny i p.poż.,
6) dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
7) dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo psychofizyczne oraz harmonijny rozwój powierzonych jego opiece dzieci,
8) utrzymanie pomieszczeń, sprzętu i pomocy w należytym stanie.
§ 34.
Nauczyciel przedstawia do zatwierdzenia dyrektorowi przedszkola wybrane programy wychowania przedszkolnego, które są zgodne z obowiązującą podstawą programową wychowania przedszkolnego.
Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dopuszcza do realizacji wybrany program wychowania przedszkolnego.
Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego, który dopuszcza do użytku szkolnego dyrektor przedszkola w porozumieniu z radą pedagogiczną.
4. Do 15 czerwca dyrektor przedszkola podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników wychowania przedszkolnego, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego.
5. Dyrektor jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli:
a) zastępstwa odnotowuje się w zeszycie zastępstw, a nauczyciel zastępujący nieobecnego nauczyciela potwierdza realizację własnoręcznym podpisem,
b) zastępstwo za nieobecnego nauczyciela nauczyciel zastępujący odnotowuje w dzienniku zajęć,
c) praca dydaktyczno-wychowawcza w trakcie realizacji zastępstw prowadzona jest
w oparciu o obowiązujący w danej grupie plan pracy.
d) pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci,
e) odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.,
3. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
Statut wchodzi w życie z dniem od dnia 01 stycznia 2020 r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Przedszkole Gminne w Jaszkowej Dolnej